20100923

Man måste springa på ärenden hela tiden, hela tiden

Vi har nu bott i Sverige i ca tre och en halv veckor och ännu också måste man sköta störande vuxenärenden, som t.ex. bankkontoärenden.
Det här har jag fått gjort:
  • skickat närvarointyg till FPA
  • öppnat ett svenskt konto på H-banken
  • skaffat bibbakort och lösenord till SU
  • skaffat europeiskt sjukvårdskort
  • skaffat SL-kort och konto på Mitt SL
  • skaffat Åhléns-medlemskort.
Det som jag ännu skall göra är att skaffa kårkortet (det har Matilda och Lotta redan gjort) och skaffa den där jädrans e-tjänsten.

Att skaffa internettjänst till Handelsbanken är en ond cirkel; först får man inte det för att man inte har svenskt id -> så man skaffar svenskt id. Sen får man inte det för att man inte har svenskt id-kort och för att få ett svenskt id-kort måste man betala avgiften på 400 kronor först, men det kan man ju inte göra utan e-tjänsten....................... Så det som vi tänkte att skulle vara gjort med ett besök till banken, blev till 64782642 besök till banken två besök till Skatteverket i City (jag hade glömt passet första gången
-.-) och ett till besök till Skatteverkets andra kontor på Söder för att ansöka om ID-kortet.

Men jag tröstar mig med att jag har internettjänsten nästa vecka och då borde jag inte ha några andra ärenden jag skall sköta på en tid. Hoppas jag..........

Nåja, så fick jag det out of my chest och kan gå över till roligare saker; igår såg jag Karin Winther (från Fashion) !!! Och igår då jag skulle gå över gatan på Olaus Magnus väg tutade en bil till mig och lät mig gå över fast jag hade rött ljus :-) hihi. Ja just det, en sak måste jag ännu gnälla om, jag kom inte igenom etentan igår :( Men Martin Tamm sa också i förrgår att den etentan brukar uppfattas som svårast och idag sa han att bara typ 57 % hade fått godkänt. Så jag var inte den enda =)

Igår bakade Lotta och Matilda örfilar (fast i Sverige får man inte säga så utan man ska säga kanelbullar)!!! Namnam det var gott fast det var smörigt :-)

Mina små bagare :-)
 


Fina va !!

Före

Efter !! ("Kyl uun heiät kaunistaa", tai jtn)

Inga kommentarer: