20100926

Finland pub

Igår efter skolan gick jag till Handelsbanken för att fråga vad betalkort betyder, för att min privatgiro inte hade lyckats, p.g.a. att jag inte hade satt med betalkort i privatgiro-kuvertet, så banktanten gav betalkort till mig. Sen träffades vi med Maitlda vid T-centralen och gick till Regeringsgatan 13 (vid Gallerian) för att vänta på IKEA-bussen. Lotta hade sagt att den inte hade kommit 13:30 då hon och Lina var vid hållplatsen men däremot hade den kommit klockan 14 (antagligen p.g.a. trafikstockning). För oss hände det på samma sätt; klockan halv kom den inte (så vi gick till Gallerian och köpte dyra mackor), men klockan 15 kom den. Vi väntade alltså på gratis IKEA-bussen i circum en timme. Snacka om svennebanan.

Resan tog nästan tre kvarter och väl inne hittade vi nästan genast allt som vi skulle ha och nere i sjävbetjäningslagret före kassorna, hittade vi Lotta och Lina som funderade på hurdana korgar vi skall köpa till badrumshyllan.
Nu har jag äntligen lampor i mitt rum!!! Jejee =)=)=)

Då vi kom hem gjorde vi oss i ordning för kvällen, Lina var och storhandlade allt möjligt gott och så skålade vi med skumppa, som Lina hade hämtat från båten :-). Sen gick vi till universitet där Cathrine (från Matildas kurs) väntade på oss. Som tur hon var med för att annars skulle vi inte haft en chans att hitta Gula villan där puben alltså var.
Väl i villan kunde man se Finland-temat i t.ex. att hade man sättit upp finska flaggor, bilder på mumin och Tarja Halonen på väggarna och man hade skrivit skyltar på "finska" (t.ex. ovanför baren stod det något i stil med "Finlandiatiski" och på chipsskålarna stod det "sipsit"), från baren kunde man köpa finska pinnar (ett slags kex), drinkar med Koskenkorva eller kaffe. Och fatölen kostade bara 25 spänn !
Bland människorna som var i puben kändes det som om majoriten var från Italien eller något annat Medelhavsland (???) och finskar fanns det bara kanske tre (oss borträknat) stycken.

Idag vaknade jag nångång på eftermiddagen och jag och Matilda skippade TLF:s sample sale (vi går ändå till Barkarby nångång) och blev istället hemma och pluggade då Lotta och Lina gick på restaurang och teater (som var inställd, så de gick och se Inception istället).
Nu skall jag snart gå och lägga mig, bara jag har datat färdigt.


Natti, natti

Inga kommentarer: