20100902

Flyttdag

Idag händer DET. Vi flyttar till vår egna lägenhet i Hammarbyhöjden!!!!!! Först var det meningen att vi skulle få nyckeln nångång efter klockan tre, men nu hade Charlotte (våran fastighetsförmedlare) mejlat att städfirman är färdiga först på kvällen, såå vi får flytta in först åtta-tiden. Men det är okej, för det är så superkiva och flytta till en egen lägenhet !

Ja, igår hade vi Välkomstdagen! Den var riktigt intressant faktiskt. Först höll rektorn och några andra tal i ett ENORMT auditorium.
Sen gick vi runt i Allhuset och tittade på olika bord av olika föreningar, t.ex. TSO (Tukholman suomalaiset opiskelijat XD), muslimska studenter, studentkåren, vänsterstudenter, etc etc.. Sen for vi hem och åt. Och senare på kvällen for vi ut !!!

(Igår kom jag och tänka på, att jag är mer inne i Salkkarit här, i Sverige, än vad jag brukar vara i Finland. Men det är ganska lätt förklarat, eftersom min kära kusin Lotta är mästare i Salkkarit och följer det varje dag och därmed tittar vi det från Katsomo varje kväll klockan halv åtta
Matilda är fullt koncentrerad då hon laddar Salatut elämät
Igår talade vi också i Skypen (för anda gången!!) - jag måste skaffa mej det. Det är asbra - med lilla Mona och Lina kom också och hälsade på på rutan. Ja, eller Lotta talade och jag och Matilda datade brevid och kommenterade ibland något.


Lotta gjorde just ett test där hon blev Parisuhdetta kammoava sinkku, eller något i den stilen. Vi alltså datar båda nu och Matilda är i skolan och "pluggar" så att säga ;-D hehehe)

Igår var vi alltså för första gången ute på campus!!! Vi var i Allhusets pub.
  Först då vi kom dit blev vi först jättechockerade över den typ 20 meter långa kön. Men det var ABSOLUT VÄRT KÖANDET ! :D För att väl inne kostade det bara 10 kr in, garderoben va gratis (jag tänkte glömma min narikkalapp och hann ren få panik) och sider och bärs 25/40 kr (väl? Matilda betala ;)) med mina pengar :S). Vi tog ju genast två flaskor per man (hehe vi är finnar) för att vi hadde fått den uppfattningen att häppärin slutade kl. 21 (vi var vid bardisken 20:56), fast nu närmare tänkt kan det hända att det var till nio det kostade bara 10 kr in och efter nio typ 50 eller nåt sånt.....?
I kön började en ensam finsk flicka tala med oss. Hon hette Saara (eller Saga eller Saana) och var helt kiva. Sen satt vi där lite och checka in alla svenska killar och dack våra drickor. Lotta var snabbast (hon är tydligen alltid snabbast) och jag långsammast, som alltid :-).
Lotta dokaa
Matilda dokaa
Här har Matilda och Lotta fått Dave och Alexander med på bild
NU ÄR VI I LÄGENHETEN!! Vi kom hit för circum en timme sen och nu har vi ren spridit runt våra grejer och det här känns nästan som ett hem redan :) Dehär första nätterna sover vi i vardagsrummet alla tre. Min och Matildas luftmadrass var jättebra ! Breda och mjuka. Nu fattas bara dyna och täcke (jag har bara lakan och Matilda och Lotta kom ihåg (inte jag -.-) sina sovsäckar). Men lakan har jag!

Imorgon planerade jag att jag sover lite längre (det blev lite sömn igår natt) och skippar början av min föreläsning och sedan blir på räkneövningen och handledningen. OCH imorgon har jag mitt första seminarium ! Spännande........

Men nu skall vi så smånigom börja gå och sova och imorgon på Matildas INSPARQUE-PUB i Gula villan !

pok

Inga kommentarer: