20110310

Café String

Cirkum klockan två gav jag mig iväg mot universitetet (till min förfäran sådär halvregnade det slask). Det var så länge sen jag åkte med ett gammalt tåg (bara röda linjen - inte gröna, blå vet jag inget om - har såna fortfarande) att det kändes som veckorna då vi just hade flyttat till Stockholm, då jag inte ännu upptäckt buss nr 670 och senare 40 och 70.
Då jag gått genom Frescati förbi Allhuset (där är jag också bara på pubar nufört.) och kommit till A2 hittade jag Matilda med en kopp kaffe och en örfil (eller "kanelbulle") det är bara 15 spänn!! sa hon.

Föreläsaren hette Regina Lee Blaszczyk och var amerikan och hade fått en massa olika priser (mannen som presenterade henne i början av föreläsningen likande helt prins Frederik). Själva föreläsningen var öppen och riktad i första hand till modevetenskapsstudenter. Den hette The Color Revolution och handlade om färgernas roll och hur denne roll har förändrats och skapats i alla möjliga industrier, inte bara mode utan också i t.ex. bil- och möbelindustrin, och färgernas betydelse och vem det är som bestämmer vilken färg t.ex. en telefon ska ha. Och hur t.ex. också "fattiga" (dvs. inte bara kungligheter utan också typ prästfruar) kunde börja använda dyra färger som malva (ok mer gredelint än det där) i sina kläder då någon 1800-tals kemist av misstag hittade på ett nytt billigare sätta att främställa det. Och om hur det förr var väldigt chict och parisiskt att övermatcha sin ensemble (acceroarer, som hattar, sockor, handskar etc.), vilket idag käns ganska krystat och inte alls fashion. Regina berättade också om filmen Funny Face (the-devil-wears-prada-film från 50-talet med Audrey Hepburn), som jag nu vill se.
Bra föreläsning. De filmade den t.o.m. så om någon nu vill se den (se!) finns den på su:s hemsida säkert snart.

Efter *plugget* tog vi ett fullproppat tåg till Slussen där vi bytte till gröna, som vi åkte med en hållplats söderut till Medis. Från Folkungagatan gick vi sedan längs med Bondegatan till Skånegatan till Stockholms Stadsmission. Jag köpte lååånga gråa Katharine Hepburn -byxor. Synd bara att jag ännu måste vänta i en evighet tills vädret tillåter dess långa buntar, men då den dagen äntligen kommer kommer jag att strosa runt på Stockholms gator med fem meter långa ben. Det ni. Matilda köpte ursöt pullover och en kasse. Då vi kommit ut (i ännu sämre väder) konstaterade vi att Stadsmissionen är bättre än Beyond Retro eftersom det är ungefär lika bra utbud (ok BR är ganska svår att toppa), men SS är hälften så dyr.
Sen gick vi tillbaks till Bondegatan till café String på en fika.

Matilda tuggar på Brie-salami-macka
Tänkte bjuda på den fulaste mest misslyckade bilden på mig o.O kolla in mitt vänstra öga lixom.

Nu har vi gjort makaronilåda och ätit av den och kollat Stylisterna. Nu återstår bar fejsbok. Har inte varit där sen igår (!?!). Ses.

3 kommentarer:

Matilda sa...

terkkuja äidiltä:

[Eija Ranta]
ps. kerro emmalle terkkuja, että oli mielenkiintoista lukea hänen viime kirjoitustaan siitä muotiluennosta, ihan oikeesti!
[Matilda Norrman]
sä voit ite kommentoida emman blogiin!
[Eija Ranta]
joo, mä tiedän, mut mun täytyy vähän hillitä itteni kun aina menee jotenkin väärään lokeroon tai vääriä sanoja... mut kerro sä! heihei!
[Matilda Norrman]
kerron! heippa!

Unknown sa...

hihihi<3

Lotta sa...

hehehhe äidit :')