20110307

Aaaah våren fortsätter i Stockis

Jag har fått ett helt nytt sätt att se på folks ansikten efter att Lotta berättade om *nåt fancy namn* som hon läst om i sin Psychology book. Det innebar alltså att en person uppfattar sitt eget utseende på ett helt annat sätt än andra (ok big news MEN:), så om man tar en bild på denna testperson och gör två nya bilder där man speglat den vänstra resp. högra ansiktshalvan till två lite olika symmetriska ansikten tycker testpersonen att den liknar mer den med vänstra (högra?) ansiktshalvan och åskådarna den högra (vänstra?).
Detta grundar sig i att då man speglar sig ser man ju en spegelbild av sig och inte den reella, och människan ser typ bättre den vänstra halvan av sitt synfält.
SLUTSATS: Så Du tror att du ser ut som din vänstra (högra?) ansikthalva, medan alla andra tycker du liknar din högra (vänstra?)!!!!!!!

Ok, här var säkert jättemånga sakfel etc. m.m. (obz. det är Lotta som är expert i detta område inte moi), men själva slutsatsen var jättefascinerande.

Idag hade jag alltså dendär saakelis muntliga tentan som jag hade megaångest och typ magsår över ända sen terminens början och gissa vad!!! Martin sa efter att jag haft min lilla föreläsning inför honom att: okej nu ska jag ge nånsorts vitsord och det är ju klart att du blev godkänd (!!!!!!!!) och som vitsord får du ett C. !! DEN lyckan!

Efter att jag dansat mig ut ur Kräftriket tog jag buss nr. 670 och mötte upp M vid kth och gick till SSSB:s (Stiftelsen Stockholms studentbostäder) kontor för att byta våra P-nummer till våra svenska personnr.
Sen gick vi till Åhléns för att köpa skönhetsprylar och matprylar och tog en fika på ett FAZER-ägt café.

Jag hade så smutsigt hår (dock helt genomsprayat med torrschampo. annars skulle jag ha sett ut som kleerup utan att överdriva), att jag inte fick komma med på bild.
Nu sitter jag i min säng mede datorn framför mig och äter Hemköps Tripletto Chocolate -glass (omnom).


UPDATE:
Lotta sa...
Här kommer lite fakta: Människor ser inte BÄTTRE med det vänstra synfältet, alltså det bror inte på ögonen utan på hjärnan: den högra hjärnhalvan är bättre på att analysera ansikten (och andra komplexa bilder) än den vänstra som är mer typ verbal. Du vet ju att allt som finns i det vänstra området av synfältet (i båda ögonen) far till den högra hjärnhalvan? DÄRFÖR har människor en vänster bias (vad det sen är på svenska) vad det gäller ansikten!!! SLUTSATS: För att högra hjärnhalvan är bättre på att analysera bilder än den vänstra hjärnhalvan, har människor en vänster bias i deras syn. Men annars har du rätt:)

2 kommentarer:

Lotta sa...

Här kommer lite fakta:

Människor ser inte BÄTTRE med det vänstra synfältet, alltså det bror inte på ögonen utan på hjärnan: den högra hjärnhalvan är bättre på att analysera ansikten (och andra komplexa bilder) än den vänstra som är mer typ verbal. Du vet ju att allt som finns i det vänstra området av synfältet (i båda ögonen) far till den högra hjärnhalvan? DÄRFÖR har människor en vänster bias (vad det sen är på svenska) vad det gäller ansikten!!!

SLUTSATS: För att högra hjärnhalvan är bättre på att analysera bilder än den vänstra hjärnhalvan, har människor en vänster bias i deras syn.

Men annars har du rätt:)

Lotta sa...

heheheh gillar din uppdate