20130316

pakkoruotsidebatten har lågstadienivå och är en ickefråga

Är så upprörd och arg och ahhh varför hamnade jag i ett event med namnet "Ruotsin kielen opiskelu vapaaehtoiseksi". Tydligen vill en massa människor nu dela upp Finland i De finskspråkiga som inte förstår svenska och De svenskspråkiga som inte förstår finska och en flummig icke-definierad mellangrupp som kan båda språken men har både människor som av någon anledningen är emot det andra språket än det mamma pratar och människor som gladeligen pratar vad som behövs.


Jag har aldrig engagerat mig desto mera i pakkoruotsidebatten än att tycka att det är en sådan ickefråga att jag bara ignorerat alla "argument" för att slopa den obligatoriska skolsvenska. Men nu efter att ha läst igenom kommentarer på eventet har jag insett hur många diskriminerande, nationalistiska, rövhåliga, ignoranta, o.dyl. människor det finns. Och nu kommer min tes:



det är helt jämförbart med Jonas Hassan Khemiris öppna brev till rasisten Beatrice Ask.



Rasister slänger galla och trakasserar människor som inte liknar dem själva (barn som vuxna) i offentliga platser och ingen reagerar, nationalistfinnar slänger galla och trakassarar svenskspråkiga i offentliga platser och ingen reagerar.
Rasister (bl.a. svenska polisen och Ask) likställer ett icke-ariskt utseende med ett "misstänksamt utseende" och ifrågasätter därför människor i tuben om de verkligen är svenskar och ska få vara i Sverige. Nationalistfinnar ifrågasätter att svenska också ska vara ett nationellt språk i Finland för att det är så få som talar det och för att det inte är deras egna modersmål.


Hur kan ens vuxna (till synes) friska, intelligenta människor dra slutsatser i stil med att "jag fick dåliga betyg i svenska/jag bor i en stad där ingen ens kan svenska/dyl. -> svenskaundervisning gör ingen nytta". Ingen, ingen kommer att ha nytta och behöva den all kunskap vi fått (obs. fått as in fått gratis) från exakt alla skolämnen vi läst. Däremot måste man FATTA att det är en rikedom att vara ALLMÄNBILDAD (oj nu börjar Emma skrika) och det kan vara roligt att ha testat att svetsa e.dyl. som man troligen aldrig någonsin kommer att få göra igen. Barn får klaga på skolan och hur tråkig och onödig den är, vuxna människor måste veta bättre. [Insert återkommande HBL-artikel på gammal tant som tänkte dö för att hon inte förstod vad de finska läkarna sade till henne.] Skolämnen kan omöjligen och ska inte ställas i ordning efter vad som är "användbart i framtiden" och som ska vara obligatoriskt och ha många kurser, för att eleverna har olika framtider framför sig och det ämne som är viktigt för en elevs framtid kan vara helt onödigt för en annan. Hela viktighetsdiskussionen är således helt orelevant och enda lösningen till det problemet skulle vara att 6-åringarna skulle när de börjar förskolan på första skoldagen vara tvungna att veta vad de vill bli när de är stora och göra sina egna individuella studieplaner för grundskola och andra gradens skolor. Mmm där har vi lösningen.


Det värsta är att (så långt som jag har läst nu) de enda kommentarerna som är för svenskundervisnigen kommer från några uppkäftiga tonåringar som bara gör saken värre. Fast obs. att jag inte säger att jag själv kommer med några bättre argument och därför vill jag heller inte kommentera i eventet (haha som om). Denna text är skriven i affekt och innehåller massa stavfel och dåligt formulerade argument, men jag ville bara få ut det. Pust nu ska jag försöka läsa till morgondagens tenta (lycka till).

Inga kommentarer: