20110614

postin tuo, postin tuo, postin tuo Emma jokaisen luo

Nu är min första och andra jobbdag som posteljon över! De båda har sett ut så här:

7 - 8 sortera efter två sista siffrorna i postnumret

8 - 8:15 fika

8:30 - 9:30 sortera efter efternamn all post som ska till min gata (de som har eftersändningar ska i ett skilt fack)

packa några högar till postbilen så hämtar de dem någonstans under rutten

packa resten och för till cykeln

cykla så snabbt som du bara kan (-> slutar tidigare) från Snadhamnsgatan längs med Lindarängsvägen till Valhallavägen, vänd till Artillerigatan och därifrån till Linnégatan (Σ ca 2 km) (igår hade jag lite träningsverk i vadmusklerna, idag kunde jag inte gå ut ur bussen)

10 - 13 dela ut post!!! Måndagar och torsdagar ska vi också dela reklam och tisdagar Mitt i Östermalm -lokaltidningen

cykla tillbaka till kontoret (kanske via någon kinesisk e.dyl. för att hämta lunch (gäller dock inte moi eftersom jag alltid har egen matlåda)

luncha och fika

14 - 14:30 stämpla eftersändelser och dom med okända eller nya adresser

färdig för idag !



Detta allt gjorde jag alltså tillsammans med en som jobbar på posten och ska göra det också imorgon och på måndag och tisdag med honom (alla andra gör det på to och fre, men då är jag i Finaland, så jag får fortsätta vart jag blev följande vecka). Och om jag har förstått rätt så ska jag börja dela ensam sen då denna upplärningstid är över! Hoppas jag kommer ihåg alla konstiga undantagsregler och ingångar till gårdshus etc.......

Det bor ganska många offentliga personer i Östermalm (tänker dock inte avslöja vilka, pga. yrkeshemlighet !), som t.ex. idag sorterade jag en bunt inbjudningar till något event till ALLA nämnvärda modepersonligheter (!!!!) och fick en smärre hjärtattack då jag såg just ett specifikt namn.

Inga kommentarer: