20120302

Om "hen"

Tänkte skriva ner några ord om hur jag tänker kring ordet hen, som alla plötsligt har en åsikt om efter att Nöjesguidens nyaste nummer bara har hen ist. för han och hon (utom i citat). Det resulterade i de konstigaste hatkommentaren (t.ex. "om dagisfröken kommer kalla min son hen kallar jag henne hora" alltså VAD I) eftersom svenskarna tenderar att ha en åsikt om precis allt (både i gott och ont).

Jag minns att när vi just hade flyttat till Sverige talade vi med Lotta om att hur de i hennes kurser använder hen och att det helt enkelt är mycket lättare att skriva en text om personer vars kön inte alls är relevant i texten i fråga som just "hen" och inte "hon/han" eller "denne" eller "personen" o.s.v. Och det är precis så jag också tänker kring ordet och har typ hela den tiden jag kunnat producera text (i tal och skrift) irriterat mig på hur man inte kan både ha ett "hän" i svenskan och ett "han" och ett "hon" i finskan.

Hen ger alltså möjligheten att skriva om människor i allmänhet, inte som representanter av ett kön. Men så tänker inte alla. Vissa verkar tro att hen är ett hot mot mänskligheten och att de som använder hen vill förvandla alla människor till könlösa varelser och utrota "han" och "hon" lol.

Inga kommentarer: