20130815

roskis vessa fara int va vet du sku kommä krabbis semla strumpisar

Var i Finland för några timmar sedan så här är ett inlägg om mitt modersmål!!!


http://spraktidningen.se/artiklar/2013/08/rikssvenskans-fina-kusin

Länken ovan är Fredrik Lindströms artikel Rikssvenskans fina kusin i Språktidningen (08/13). "Finlandssvenskar som flyttar till Sverige får frågor om hur det går med språket, och komplimanger för att de har lärt sig svenska så snabbt." mhhmm minns något år sedan när det var det värsta jag visste medan nuförtiden antar jag att alla svenskar är sådana (oallmänbildade khrm) så när någon vet vad ordet finlandssvensk betyder berömmer jag typ den till skyarna haha.


P.s. hittade alltså artikeln via HBL som hade refererat artikeln och jag bara MÅSTE copypastea denna goding (angående spekulationer om vem som tar över programledarskapet nästa sommar i Allsången och de facto att det enda naturliga och korrekta av SVT vore att anlita en kvinna för en gångs skull): "[...] Är det ditåt vi är på väg så då får nog Skansen vara. Varför göra ett bra koncept förnyat dvs försämrat. Kvinnokvoterna och extra rättigheter är ju löjliga. Den som bäst passar jobbet bör få det, vare sig det är kvinna eller karl!

Inga kommentarer: