20120923

Filmfestival

Tjenna jag här igen. Kom precis (eller några timmar sen) hem från Bio Rio där vi var på frukostbio gu va gott!!!! Det var fralla, yoghurt med blåbärssylt, kaffe, juice och en bra film på köpet = Emma är glad.  Vi såg Miss Farkku-Suomi, baserad på Kauko Röyhkäs (halvsjälvbiografiska?) roman, om ett grått 70-tals Uleåborg. Filmen var en del av Yksi kaksi filmi -filmfestivalen i vilkens invigning vi också var på torsdagen! Så på torsdagen efter min dugga (fick 6 rätt av 10 *missnöjd*) åkte jag till Bio Sture där de serverade (för mig ofinsk, för någon annan kanske) finsk mat, nämligen varm surkål, potatis, jättejättemört griskött, rågbröd, vin och ramlösa. Första tanken som slog mig var att det här skulle pappa tycka om. Sen gick vi in i biosalen där de höll korta tal innan de satte i gång kvällens film, Kovasikajuttu, som var en av de mest sympatiska och bra filmer någonsin. Efter filmen var det efterfest i Finlandshuset några kvarter bort där det var servering och livemusik!

Nästa dag, på fredagen, var vi (efter föreläsningar) nästan hela dagen på Grönan! Anni åkte berg-och-dal-bana för första gången någonsin! Och Rakel kom över sin rädsla och åkte Fritt fall! Enda dåliga var att det började regna på kvällen, så efter Fritt fall och Tekopparna åkte vi till Anni och Rakel och drack Tropicanas Cloudy Apple (mmmmm....) och whiskey. Avlutade kvällen gjorde vi i Kåken, varifrån vi dock gick hem efter knappt en halv timme pga är gammal och krank.

Så idag har vi alltså varit på frukostbio och gått hem de c:a fyra kilometrarna det är från Hornstull hem och nu ska vi äta indisk kycklinggryta med mangochutney och ris, som vi gjorde igår.

Matilda var iklädd gula fransar på personalfest där Maskinen spelade....
Medan jag rullade sushi i pyjamas
Vin i bion..
Trinkipiletti hihihi

Inga kommentarer: