20140207

recension av her

Sofia Coppolas makes (obs hans största merit he he) Spike Jonzes film Her handlar om Theodor Twombly (Joaquin Phoenix) som lever i en parallellverklighet där tekniken gått så långt att operativsystem (som folk bär runt sig överallt i en öronsnäcka) kan läsa, svara på, skicka email o.dyl. Theodor har länge varit olycklig p.g.a. sin skillsmässa från Cathrine (Roonie Mara), men när han köper det nya os OS1 med Samantha (Scarlett Johansson) som röst/dator finner han en ny vän som övergår till kärlek.

Visuellt tyckte jag att filmen var mycket välgjord (kändes mycket Äkta människor) och de omtalade "jättehöga" byxorna och kläderna överlag tyckte jag var en bra detalj. Men genom hela filmen går en obehaglig stämning, skämten känns väldigt amerikanska och mossiga (t.ex. då Theodors kollega beundrar (?) Theodors känslighet och säger att det är som att han är till hälften man... och till hälften kvinna *hela biosalongen skrattar*, skämtet: om en man visar känslor är han kvinnlig) och nästan ingen av karaktärerna får mina sympatier. Och hur kommer det sig att alla är svinrika?? Visst, i början tycker man synd om Theodor och vill att han ska få en ny vän/hobby så han slutar vara så ängslig, men halvvägs i filmen visar han sig bara vara en lite egoistisk och feg typ, dock spelar Phoenix honom bra. Roonie Maras exfru är omotiverat sur i sin enda scen (som inte är en stummad tillbakablick), Scarlett Johanssons Samantha känns för tillgjord (Johansson stackarn får alltid sådana skitroller att jag inte i någon film jag sett henne i tyckt om henne), däremot! är Amy Adams karaktär Amy mycket välspelad och övertygande!
Ingen årsbästa till film, men bara för det visuella och Amy Adams kan det löna sig att se den!

Filmen: EE
Biopubliken: E