20140203

enket daks!!!!

Oj rubben skulle se ut som barnstavning men blev ju danska. Anywho lånade denna från http://www.jeanetteohman.com/:



1. Vad ger bloggandet dig?
En slags dagbok som jag hoppas kunna läsa när jag är gammal lol.

2. Din bästa och sämsta sida?
Bästa: jag är stilmedveten och snäll, sämsta: kan ibland vara ytligt ehh (kan nästan bli provocerad av kokoomuslooken, ginatricotpartyklänningar o.dyl.) och bli för upprörd när folk inte är snälla mot varandra.

3. Viktig allmännyttig samhällsfråga som förtjänar att lyftas fram?
Jämställdhet obv. Hatar när folk säger att det är ett "lyxproblem".

4. Silver eller guld?
Oftast silver men också guld, beror på resten av outfiten. Tror jag passar själv bättre i guld.

5. Vad tycker du om ordet hen och använder du det själv?
'Hen' har använts i akademiska texter sen typ 90-talet (säkert ännu längre har inte såå bra koll) och är ett användbart pronomen i överraskande många sammanhang där många intuitivt skulle använda 'han' eller 'den' (på finska style) t.ex. "Såg du hur han körde?!" "Vem sade det och när sade den det?" eller då det finns människor som av en orsak eller en annan varken är man eller kvinna (vissa föds med "båda könen" t.ex.). Häromåret gjorde Nöjesguiden ett temanummer där de ersatte exakt alla personliga pronomen med hen (vet inte exakt varför) vilket fick många, som aldrig förr hade hört ordet 'hen', att tro att det är en KUPP MOT MÄNNEN och extremfeministers sätt att SLOPA KÖNEN, vilket känns lite pinsamt. Eller som när Hbl och HS och alla andra medier i världen skrev om "hendagiset" (där man utöver 'hon' och 'han' använder 'hen' för att visa till barnen att könstereopier är något man inte behöver ställa sig under) och så skandalrubricerar alla att de typ slopat allt som har med kön att göra och flickor och pojkar MÅSTE klä sig i orangea och beigea kläder och aldrig någonsin säga 'han' eller 'hon'.
Så "ja" jag "använder det själv" (konstig fråga).

6. Äter du eller din familj vegetariskt och vad är din bästa vegerätt.
Matilda och jag äter uteslutande vegetariskt, p.g.a. är intelligenta och medvetna ;), mamma och pappa har också börjat äta mycket mer vego (mamma hade lihaton lokakuu t.ex.!!!), vilket jag tycker är det finaste ever!!!!! Min bästa vegetariska är t.ex. falafelpita, pizza, chèvre chaud, sushi, hamburgare, tacos, linssoppa, pommes, risotto, sommarrullar, orkar inte komma på fler (konstig fråga igen).

7. Ska Iittala-tarran dras bort eller ej? 
Alltså de brukar ju sist och slutligen alltid lossna i disken, så är inte något jag brukar sitta och göra. Sen kan ju kanske någon tycka att det är lite fult med "tarror" på glas???

8. Om du fick studera igen, vad skulle det vara?
Gör det fortfarande och trivs bra.

9. Skulle du åka till rymden om du fick chansen?
Nä. För om jag skulle få chansen skulle det knappast vara för att undersöka månen e.dyl. utan snarare på charter (haha) och det skulle ju vara det absolut onödigaste.

10. Senaste bandet du ”upptäckt”?
Rupaul.

11. Ett måste i lösgodispåsen?
Äter aldrig lösgodis (förutom nu kommer jag ju snaska det alltid på jobbet), men om någon annan bjussar: Geisha, nötter i nästan alla former.

Inga kommentarer: