20121128

om #hurkännsdet och stavfel

I dagarna startade Radio Metropol en kampanj mot rasism, Hur känns det, med almeqvistgate i bakgrunden (tror och antar jag?). Det handlade alltså om att man med hashtagen #hurkännsdet ska berätta om sina egna erfarenheter i hur rasism känns.

Klart att vita kränkta män har en åsikt om saken!

t.ex.

"Rasism mot oss svenskar

Det har under lång tid varit så att rasismen riktat sig mot oss infödda venskar.
Varför det `
Jo bl.a. därför att den inte är förbjuden.
Nu skall vi inte längre få utöva vår religion eller sjunga våra gamla julsånger om läraren är v den åsikten.
Så kan det gå i ett överkorrekt överpolitiskt fegt samhälle !

Det känns för lätt att börja argumentera mot den kommentaren (det kanske är ett troll t.o.m.), så jag kopierade den bara för att illustrera fenomenet, att kalla diskrimination och fördomar för rasism. Rasism har sina grunder i rasläran. De vita (kristna västerlänningar) har genom historien varit den "bättre" "rasen" (loooool) , så att bli kränkt av att någon har fördomar mot dig för att du ser ut på ett visst sätt (t.ex. äldre vit man) och anta att du därför är rasist eller kränkt eller kristen är inte rasism. Pelle.


Nä men när jag läser kommentarer från folk som blivit utsatta för rasism genom hela livet fattar jag a) hur djävla priviligierad jag är (enda sorten av diskriminering jag blivit utsatt för är för att jag talat svenska eller för att jag är kvinna, men aldrig något allvarligt) och b) hur blåögt jag trott att rasism sker sällan och att typ bara sverigedemokrater är rassar.


Haha ett annat fenomen jag grubblade på häromdan: folk som "stör sig på" vissa ofta återkommande stavfel som INTE ENS ÄR STAVFEL. T.ex. ni vet sättet hur rappare rappar "them big bootey" (hahaha ja kanske på 90-talet Emma), d.v.s. säger 'them' fast det borde vara 'the', vilket har kommit att skapa ett (relativt nytt?) svenskt begrepp, lite halv ironiskt (?), 'dem' ist. för 'de'. Dem goda drinkar etc. t.e.x. eller ni fattar. Så en dag när någon (helt befogat) klagade över när folk skriver 'utav' när det ska vara 'av' ("skriven utav Pelle" haha lågstadiejargong much) och så svarade någon om hur otrooligt det är att folk inte vet skillnaden mellan 'de' och 'dem'?!?!?
Men hela fenomenet svenska stavfel är så... utbrett och tråkigt. Men en sak jag kommit fram till är att jag tror att svenskar därför inte kan stava (jämför t.ex. språket i DN och HBL), är för att finska är ett så svårt språk att man lägger mycket vikt på modersmålsundervisningen i Finland. För att finsk- och svenskspråkiga skolorna har samma läroplan blir det också mycket modersmålsundervisning för svenskspråkiga eleverna ergo vi lär oss svenska grundligare än de svenska eleverna. Obs. bara att jag inte har någon som helst fakta om antar timmar i svenska i de respektive länderna, bara flum som jag haft i hövu. Dessutom kan man också gå in i den kanske största skillnaden i sverigesvenska och finlandssvenska, att finlandssvenska är närmare gammelsvenskan (spec. vissa finlandsvenska dialekter), d.v.s vissa grammatikregler, ord och uttryck kommer att försvinna snabbare från sverigesvenskan och på så vis ser man kanske mer genom fingrarna när det kommer till försvinnande stavning i Sverige än i Finland. En annan aspekt är också skillnader i lärosätten i de två länderna; i Sverige är det viktigast att barnen får själva bestämma om undervisningen och att de trivs, medan man i Finland är mer pedagogiska och satsar på studieresultat (subjetiv kommetar: jag föredrar den senare, fast vad vet jag, har ju inget att jämföra med om jag skulle ha varit lika klok om jag fötts i Sverige haha).

Annarsda??? Ikväll har Kåken nypremiär, går kanske kanske inte får se har förel. imorgonbitti kl. nio. Har haft förel. varje dag och det har slaskat (varken regnat eller snöat utan slaskat vågrätt kalllla stora slaskbollar) varje dag.

Inga kommentarer: