20120622

en midsommardags mat

Igår var vi ute längre än vi tänkt..... först Kåk där de hade midsommarstång (vid ett skede hade någon tok tejpats fast i den med jesustejp eh) och discostickor etc. sen F12, en mvg:ig kväll. Imorse vaknade jag till att Matilda stormade till Coop efter tre liter Ramlösa :). Sen åt vi frukost och satte igång med vad som skulle komma att bli ett midsommarbord som skulle räcka till ca 50 pers = nu får vi äta lyxig midsommarmat i en vecka!!

matskuuu
 Resultatet!!:

1. Pepparrotssill med äpple och kapris, senapssill


2. Grön sallad med mozzarella och avocado och allt sånt


3. Färskpotatis hallå vad annars


4. Varmrökt lax


Till detta drack vi ett lätt vittvin från Spanien och snaps från Sveriges äldsta snapseri Hallands flädersnaps, som smakade nostalgisk bastubad en sen sommarkväll (<- HAha).


Nu ska jag berätta när vi bakade den godaste sommartårtan.

Det var en gång jag bakade en kakbotten med pistagenötter i för lite kontrast med sältan.


Sen gjorde jag en lime-vaniljkräm som jag bottenredde över ett vattenbad, mosade jordgubbar och delade min botten i tre delar och brädde ut krämen och fruktmoset (kom ihåg: jorgubbe är ej ett bär och botten är utrum). Sen brädde jag vispgrädde över halva kakan (andra halvan satt vi i frysen) och kastade jorgubbar över den. Matilda gjorde marängstänger.


Som hon garnerade kakan med för att ge den en avant garde look alt. hattifnattlook.


Färdigt.


Nu äre paltkoma här.

1 kommentar:

Jessica sa...

HAHHA! DIN KOMMENTAR OM SNAPSEN!!! XDDDD