20120506

gamla vs. nya

Började och tänka på nationalism. Och hur det i dagens läge med alla sannfinländare o.dyl. klingar så fult och är typ tabu. Jag läste i han Wille Rydmans blogg hur han ända till 15-åring tyckte att Finland är så grått och tråkigt och bara tyckte att utländska saker var coola, tills han upptäckte alla finska skatter som Kalevala, alla kompositörer och kapellmästare (inte minst Sibelius) etc. och hur de är så unika för just Finland. Han skrev detta för att beskriva sin tolkning av den nya guggenheimmentaliteten; allt nytt är bra och fint, allt gammalt är dåligt (vilket ledde till kommentarer om att han är konservativ och nationalist och som en persu). Alltså jag bara råkade komma in på hans blogg, inte så att jag håller med om allt han säger.

Av det började jag och tänka på det som stör mig mest i svenskar, deras amerikafetischism. Allt från Amerika (ok eg. bara USA) är coolt och skall apas (Slakthusområdet, SoFo, bagels, juicebarer, alla engelska ord ...............). Hallå hitta på något eget. Fast, som sagt, att prisa det egna landet med dess kulturarv är inte att leka med.

Nä, jag tycker man ska ha ett gott utbud av alla världens kulturer, inte minst sin egna.

Inga kommentarer: