20120410

Samtalsämnen mellan mig själv och mig själv

Nu är, som sagt, mamma och pappa i Finland, och Matilda är i jobbet, och lilla jag är ensam hemma och läser inför morgondagens prov. Så vill bara skriva ner lite saker som jag nu talar om med mig själv:

En stor skillnad mellan Finlands och Sveriges politik (vid sidan om monarkin förstås) är att det är mycket mer partibundet i Sverige (enligt mig dåligt enligt någon annan kanske bra). Det synns kanske mest i hur man röstar här: först väljer man vilket parti man vill rösta på och sen om man vill kan man också avlägga en personröst på någon som står i förteckningen på kandidaterna partiet valt. Medan man i Finland röstar på en person, bunden eller obunden. Dessutom röstar svenskarna i både riksdags-, landstings- och kommunfullmäktigeval vid ett och samma tillfälle. Det kan jag tycka är bra, för det kanske gör att fler röstar? För man inte behöver anstränga sig och komma till vallokalerna mer än en gång vart fjärde år? Ja och så också EU-valet vart femte.

Och så är det ju lite "kul" att människor som är helt förståndshandikappade etc. och inte fattar något av någonting, ändå kan rösta via ombud, som eg. själva får bestämma vem de röstar på. Så principen "en person - en röst" kan man egentligen omforma till att något "ombud" får 40 röster. Eh. Fast ok jag har inget bättre förslag, så jag ska väl bara vara tyst.

Haha, känner mig onormalt taggad att jag snart får rösta igen (kommunalval någongång i oktober) och att jag dessutom om får rösta i nästa val i Sverige om jag ännu bor här då (2014)!

Ang. SO (Successionsordningen) tycker jag att det bara är trams. Lyssna bara på ett citat: "Även en kvinna kan alltså numera bli statschef."... Fast visst kan man förstå till viss del monarkister och jag säger inte att jag vill avskaffa monarki i Sverige och så men om man t.ex. skulle införa det i Finland skulle jag ställa mig emot det så djälva hårt.

Inga kommentarer: