20140103

femenist strunt

Alltså har ju lite svårt för Yoncé p.g.a. all bootyshaking i ena sekunden och feministpratet i andra. Och alla glömde-byxorna-oufitar och när hon fick det där life-time-achievement-whatever-priset häromåret när hon i slutändan sjunger och dansar precis likadant som alla andra (obs min åsikt bara inget fakta). Eller så. Det då hon och Jay Z bestämde sig för att vara veganer fram tills julafton och så spatserar Queen B till veganrestaurang med en jättestor död räv eller annat djur hängandes runt halsen eh illustrerar lite min bild på henne. Det är också lätt att jämföra B och Jays sätt att presentera sig för sin publik för att de är de rikaste musikanter idag och i sammaish genre: (sawry J men) B är jättesnygg och vältränad och J ser ut som en hund; B åmar lättklätt i sina videor och J har inuitoutfit, är sur och står stilla, passivt vs. aktivt. Nu är inte en sorts feminist sämre än en annan!!! Läs Katrine Kielos text om folk som tycker det. Inte det jag säger (j.fr. med hatet mot #jagärjason där folk i princip sade att vita män som Tomas Ledin inte får vara antirasister för att de inte fattar grejen....). Och skyller inte Beyoncé för att vara dålig feminist (lol), skyller bara på att dagens samhälle är så ytligt och patriarkalt. Bara för att jag får rysningar av hur dåliga vissa av hennes låtar är (Love on Top, Why Don't You Love Me) är det inte så att jag buar och visar tummen ner till dj:n när hen spelar dem (vilket jag och ALLA andra också borde göra när t.ex. våldtäcktslåten Blurred Lines spelas, bra tips!). Och älskar att hon inte, som katty perri och teilor svift, är rädd för att kalla sig feminist. Lite samma problematik finner jag i Spring Breakers (och tusen andra fenomen men ska "hålla mig kort"); jo det är en kritisk syn på amerikanska springbreakskulturen och jo tjejerna gör allt på sina egna villkor, det är de som bestämmer när de flyttar in hos Alien, men ändå... varför är ingen av männen snygg? Inte ens James Franco!?!?!??!?!?!?!?!??!?!?!?!??! Här är ännu ett bra citat, som jag stal från Amat Levins blogg, som är exakt hur jag tänker och hur inkonsekvent människan är: "Och jag vet, att skilja på konstnärers verk och beteende (se: Woody AllenRoman Polanski) är extremt svårt för de flesta och även om man försöker är det snudd på omöjligt att vara konsekvent. Jag skulle exempelvis aldrig konsumera Chris Browns verk, men var samtidigt snabb på att lyssna in mig på Black Panties. Varför? Jag har inget bra svar." (Läs hela inlägget föguddsskull).

Inga kommentarer: