20140118

en vädjan till strukturkross



Första gången jag kom i kontakt med the male gaze och om hur vardagligt och (därmed) accepterat det är med folk som tafsar på främlingars lår i bussen/ropar "look at the tits on that" tänkte jag på hur lyckigt lottad jag är som aldrig hamnat ut för något liknande (i den skalan) och kanske det är ett större problem i typ Storbritannien och USA. Fast. Nu kommer jag på en massa händelser där någon tutat/busvisslat/kommenterat/tafsat när det verkligen inte har varit ok (bara någon timme sedan skrev en kompis på fb om en väldigt inkorrekt taxichaffis). Herregud en gång när Jessica, Matilda och jag åkte spårvagn (vi var kanske 16) kom två fyllon och satt sig bredvid oss och började tala till oss (alltså ångesten bara där) och den andra satte sin hand på Jessicas lår?? Blev skitförbannad men sade (pep) bara något i stil med att "hördu nu tar du bort din hand det där är inte ok" och så klev vi av spårvagnen. Eller när en man kommenterade en tjejs röv i spårvagnen och mamma sade till honom att lämna henne ifred och han svarade något i stil med att "oj blev mamma arg hahaha". Eller när en snubbe i Spy (och alla dansgolv överallt) tog tag om mig runt min midja och "flörtade" men fattade min svarta, ilskna blick och släppte. Eller varje gång när jag och Matilda cyklade hem efter att ha solat hela dagen i Hietsu och folk tutade, fast å andra sidan får vi skylla oss själva för att vi hade faktiskt väldigt korta shorts p.g.a. sommar. Och det här är den enda orsaken varför jag ibland önskar att jag skulle vara större och se mer skrämmande ut eller vara man (önskar inte påriktigt det).
Sidospår: vem har sagt att man kan säga "link" och "episod" de är inga riktiga ord, sluta genast.

Inga kommentarer: