20131109

en kvinnas funderingar

Okej började med Simone de Beauvoirs Det andra könet (läser på finska så min (mammas eg.) bok heter Toinen sukupuoli). Gud vad meta det blir (och nu har jag bara läst första kapitlet........). Hur långt ska man gå när man skiljer på män och kvinnor utan att man virrar ut i ett Men are from Mars Women are from Venus -träsk där man talar om två skilda varelser (kolla Skavlans intervju med författaren John Gray, guhh hur dum och defensiv kan en amerikan bli) och utan att blanda ihop de två och kräva ett könlöst samhälle typ. Och givet att det finns två kön, det första (mannen) och det andra (kvinnan), vem är tillräckligt opartisk att hen kan forska i skillnader mellan dessa två. Svt skriver i en mycket intressant artikel "Därför är kvinnor kortare än män", att kvinnor egentligen borde vara större än männen men att de oftast i allmänhet är kortare och mindre efter årtusenden av särbehandligen! Det ni! Så om jag hade blivit en kille hade jag knappast varit så "liten" som jag är nu (som jag alltid antagit när jag funderat på hur det skulle ha blivit om den andra av Matilda och mig skulle ha blivit en pojke). Jag läste på HBL att feminismen nu också kommit till Finland! Skoja.... Men om jag nu får generalisera och vara fördomsfull tror jag att det finns fler jag-är-inte-feminist-men:are i Finland än Sverige (d.v.s. folk som inte tycker att män är bättre än kvinnor men ändå inte vågar kalla sig feminister, vilket de i så fall per deifnition är, annars är man ju sexist och vem vill vara en sådan?).

Inga kommentarer: