20110911

Moderna och Arkitektura

Denna sorliga årsdag var det också Skeppholmsdagen, vilket innebar bl.a. gratis ("fritt" lol) inträde till Moderna muséet och Arkitekturmuséet på ön.

Älskar de nyfikna 60-tals ansikterna.
Projektet var inspirerat av CJ:s fotoautomat på de övre bilderna.
Många tusen bilder (4000?) hade man skickat in.
Ulf Eriksson berättade om Alla är en fotograf -projektet (KLICK)
Kunde inte låta bli att fota farbrorns kamera!
Självaste Carl Johan de Geer med sin 70-tals Olympus, som han berättade att var jättesmidig med sina tre lägen: 1. ett huvve (en meter till objektet) 2. två huvven 3. ett berg.
Irving Penn
Penns Mouth för l'Oréal från -86.
Och så lite arkitektur i form av sociala landskap runt om i Norden.
De vinglade från taket vingelvangel.
Den enda gungan från Finland var om Kuopios Saaristokatu.
En kamera gjord av papper som jag inte köpte? Varför???

Det var munnen som fick följa med hem efter några om och men; den kändes först för självklar, men vi har ju trots allt en koppling till den (Back i SFW aw11).
Förutom Irving Penn hade de också bilder av bl.a. Robert Mapplethorpe (aktuell för mig då jag läser Just Kids atm), Helmut Newton, Man Ray, Inez van Lamsweerde och andra som jag inte kände igen från tidigare. Tre timmar, som bara försvann vips? Och så såg jag Viktoria, som jobbar i Moderna! Vi passade att vi skulle hitta på något efter att vi har varit i Finland (note 2 self och Matilda där).

Inga kommentarer: