20131203

köttinfo

Blir så extremt trött på haters som gnäller att jag måste äta kött det är inte på någon nivå hälsosamt att vara vegetarian bla bla bla bla bla bla (är inte ens vege, äter fisk ibland) man ba förlåt att jag vill RÄDDA VÅR PLANETS FRAMTID. Haha skoja obv. påriktigt skrattar jag nervöst och gör mitt bästa för att dölja irritationen som växer inom mig, men för en lekman råkar jag vara ganska insatt i näringslära p.g.a. intressant ämne så om man verkligen vill debattera i ämnet är det inte helt 100 att börja tala om protein och järn som jag inte får någon annanstans än en blodig biffhög i daglig basis och jag skulle våga påstå att mina näringsvärden vinner genomsnittsmänniskan (ok herre någon skriver i affekt) men ni fattar. Nötkött är den största miljöboven idag (större än flyg, bilar etc) pga de växer långsamt, äter mycket, idisslar, släpper så enormt mycket metangas under sina livstider och alla traktorer och grejen som behövs för uppfödningen. Svensken äter i snitt 20 kg (ursäkta??) för mycket kött per år. Risken för att få tarmcancer, andra cancerformer, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes ökar mycket om man äter för mycket kött. Nu tänker jag inte ens gå in i hur djävla oetisk typ 90 % av all köttproduktion är för att jag vill gå och lägga mig men kolla valfri dok i ämnet! Puss och kram.

Inga kommentarer: