20111215

Äidille

Nu är denna jul officiellt inledd: har gjort kålrots- och morotslåda och bakat peppisdeg (och ätit upp halva). Så djälva gott, haters (*hostjesulihost*) kan hålla hatet för sig själva.

På tal om hatare, började jag att tänka på näthatare efter att ha läst någon av de stora rosa bloggarna med 100 kommentarer/inlägg. Hen hade skrivit ett helt inlägg om hur tacksam och ödmjuk hon är för alla snälla kommentarer, men hur mycket större effekt de elaka gör och hur ledsen man kan bli av dem. Nu kanske jag inte har helt samma åsikter vad gäller kläder, politik (?), musik etc. mm. osv. som hon, men skulle ändå aldrig kunna tänka mig att skriva en elak kommentar till något av hennes inlägg om något nytt plagg hon köpt.

Ok, det där kanske lät ganska banalt, vem skulle göra det liksom? Men jag har märk, att jag blivit under de senaste åren mycket känsligare vad gäller nätmobbning o.dyl., kanske för att jag ibland kan vara lite paranoid över att någon följer varendaste ett steg jag tar på nätet hehe eller för att mamma alltid är så känslig för minsta lilla ironiska mobbningskommentar eller dunno.

Men det är något jag tänkt på. Vem är dessa människor som gör dendär extra, helt onädiga ansträngningen, att istället för att bara tänka i huvudet att "oj vad fet och ful hon är", som en primitiv reaktion, efter att ha sett någon bild. Fine, säg det kanske högt till någon i närheten, men att verkligen bearbeta denna tanke i huvudet, skriva ner den och trycka på sendknappen i någon stackares blogg. Oj voj där går det över mitt förstånd och hjärnkapacitet.

Inga kommentarer: