20120722

fula finska ord: ulosheittäjä, narikkapakko

Något som många alltid frågar är vad den största skillnaden mellan Finland och Sverige. Alltså de är ju i princip så lika som två länder kan vara och bla bla bla men utelivet är något som skiljer dem åt.

En sak som jag hatar med Finland är dess vaktkultur på krogar. Jag läste precis om någon kille som klagat på Tavastia om deras narikkapakko (= ett ord som inte har en översättning för att den finns inte i något annat språk och land än Finland; att man måste betala garderobsavgiften fast man inte lämnar något i garderoben.... ......... .............. logiskt ju). Vd:n skyllde på att vakten hade fel (hahaha) och att det var någon sommarjobbare som vakt (hahahha).

Nu efter drygt två år i Stockis har jag helt anpassat mig i stockholmarsättet att ha rocken på sig inne och blir alltid lika irriterad i Finland när jag 1) måste lämna min rock i garderoben 2) måste betala 3 euro för något jag inte vill ha. T.ex. en gång när vi var i Amarillo (så hemskt) och vi satt vid ett bord, i en vanlig tex-mex-restaurang (typ) klockan elva på kvällen och vi hade våra rockar på sofforna runt bordet, kom plötsligt en skitarg vakt till mig (när jag blivit ensam och vaktade vårt bord) och typ tog tag i mig och sade, att jag måste föra rockarna till garderoben. Not cool ditt äckel. Som någon i Tavastias fb-sida sa, medan vakter i andra lände är inkastare är de i Finland utkastare haha.


I förrgår träffade vi Paulas bf Eero och hans kompisar som var i Sverige och så passade vi att vi nästa dag, dvs igår, skulle visa lite Stockholms uteliv. Så igår gick jag och Matilda till F12 dit vi hade tänkt ta dem, men det var jättetråkigt så vi passade med pojkarna att istället ses på Citykrogen och ta en bira. därifrån tog vi röda till ett open-air, som var skitkul!!!!! Bara dansa och alla bekanta var där. Ei Suomes tämmösii ooo!!! Sen gick vi i en halvtimme till tunnelbanan och väntade på tåget i en halv timme till och när vi tog nattbussen kl. sex såg vi när mamma och pappa körde förbi oss (deras båt åkte kl. 07:10)!


Inga kommentarer: